RKBS de Opstap maakt deel uit van de Stichting Trinamiek. Als stichting zijn we ons er elke dag van bewust dat het uitmaakt wat we doen en laten, omdat we door ons handelen verschil maken voor kinderen. Wij hebben vertrouwen in de kracht van kinderen. Wij zijn ervan overtuigd dat ieder kind verschil kan maken door in verbinding te zijn met zichzelf en de ander, door zichzelf en de ander te vertrouwen en door zich competent te voelen. Zie ook www.trinamiek.nl.
Trinamiek
Pedagogisch tact is: Het goede doen op het juiste moment, ook in de ogen van het kind.’
Wij zijn voortdurend bezig met de vraag hoe een pedagogisch verantwoorde, vertrouwenwekkende en stimulerende omgang van leerkrachten met hun leerlingen eruit ziet. Dat doen wij omdat wij ervan overtuigd zijn dat de relatie met de leerling aan de basis staat van de ontwikkeling van aanwezige talenten. Vanuit deze relatie geven wij de leerling tegelijk de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen ontwikkeling.
Pedagogiek is de vaardigheid om in alle twijfel en onzekerheid onderscheid te maken tussen wat goed is en wat verkeerd, passend en ongepast, in de omgang met kinderen. Het ontwikkelen van tact is het antwoord op de prikkel om in elke situatie met respect en aandacht te handelen. Tactvol handelen doe je onvoorzien, onmiddellijk, situationeel en improviserend: gevoelig, ontvankelijk, bedachtzaam. Het draait om helpen, bemoedigen, terechtwijzen, respecteren, aansporen, prikkelen.
Bron: Max van Manen, Pedagogische sensitiviteit in de omgang met kinderen
Het onderwijs heeft als taak om het talent van jonge mensen te ontsluiten, zodat ze een waarde(n)volle bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving. Maar hoe doe je dat? Wij geloven in opbrengstgericht onderwijs, waarbij het leren van leerlingen én leerkrachten hand in hand gaan. Als team staan we open om zowel onszelf als het onderwijs verder te ontwikkelen. We streven naar optimale resultaten door onder meer de interne betrokkenheid van leerlingen te vergroten, leerlingen niet te labelen (denk aan winnaars en verliezers) en leerlingen invloed te geven op hun eigen leerproces. Bron: Jan Jutten, Ont-moeten
Op de website van Stichting Trinamiek vind je verschillende regelingen over het gebruik van digitaal beeldmateriaal, de klachtenregeling en regels rondom het schorsen van een leerling.
Voor alle Trinamiek-scholen is een gezamenlijk privacybeleid (AVG) opgesteld. Wanneer we persoonsgegevens gebruiken, hanteren we altijd volgende controle-vragen:
- Doelbepaling en doelbinding
Waarom gebruik je persoonsgegevens? Wat is het doel? Gebruik je ze alleen voor dat doel? - Grondslag
Is er een wettelijke grondslag (of noodzaak) voor wat onze publiekrechtelijke taak is? Zo niet, dan moeten we toestemming vragen. - Dataminimalisatie
Gebruiken we enkel de strikt noodzakelijke gegevens (zie 1 en 2)? - Transparantie
Heb ik de betrokkenen goed geïnformeerd over het doel, de aard en de doelgroep van de gegevens? - Data-integriteit
Zijn de gegevens correct en voor de juiste personen op de juiste tijd en plaats beschikbaar?
Verder is de school is wettelijk verplicht bij het vertrek van een leerling naar een nieuwe school een onderwijskundig rapport op te stellen en dit te sturen naar de nieuwe school. De ouders ontvangen hiervan een afschrift (art. 42 Wet op het Primair Onderwijs). Alle door ons geregistreerde gegevens zijn beveiligd tegen inzage door onbevoegden. Er is een geheimhoudingsplicht voor het bestuur, de directie en leerkrachten. Voor het maken en (online) verspreiden van beeldmateriaal van je kind en/of het verspreiden van je adresgegevens via de adressenlijst van de klas, zal expliciet om toestemming worden gevraagd. Vragen hierover kun je mailen naar fg@trinamiek.nl.