Wij kiezen voor techniek en wetenschap omdat:
- het past binnen onze visie en ons onderwijs;
- het zorgt voor een verrijkende leeromgeving;
- het kinderen stimuleert en enthousiasmeert;
- het een maatschappelijk doel dient.
Techniek is schoolbreed ingevoerd. Alle leerlingen komen elk schooljaar in aanraking met techniek.
Techniek in groep 1/2
In de groepen is veel constructiemateriaal aanwezig waarmee de kinderen kunnen bouwen en experimenteren. Er zijn 9 ontdekdozen die gekoppeld zijn aan technische onderwerpen. Hier kun je denken aan; spiegelen, water, lucht of magnetisme. Deze ontdekdozen kunnen worden ingezet in de klas. Daarnaast hebben we op de gang grote constructiematerialen en timmerbanken. Er wordt ook buiten techniek toegepast en ervaren d.m.v. hutten bouwen, katrollen maken en metselen. Verschillende thema’s vallen onder techniek. Er wordt veel aandacht besteed aan het zelfontdekkend leren.
Techniek in groep 3, 4 en 5
In de groepen 3, 4 en 5 worden de kinderen door de kieskast ook uitgedaagd met deze materialen, alleen dan op hun niveau.
De groepen bekijken ook een keer in de week schooltelevisie. Deze programma’s hebben onderwerpen die vallen onder het vakgebied ‘Natuur’. Groep 3 en 4 kijkt naar ‘Huisje, Boompje, Beestje’. Groep 5 kijkt naar ‘Nieuws uit de natuur’.
Binnen de circuitmiddag wordt techniek aangeboden. Dit door middel van leskisten die door de kinderen zelfstandig worden gemaakt. Er zijn 60 leskisten voor de groepen 4 en 5. In deze kisten zijn opdrachten verwerkt die meerdere vlakken van natuur en techniek aanraken.
Techniek 5-6-7-8
In groep 5, 6, 7 en 8 wordt gewerkt met Topontdekkers. Veel opdrachten vallen ook in de categorie wetenschap en techniek. Hier staat zelfontdekkend leren centraal. Er wordt veel tijd besteed aan presentaties.
Groep 6 gaat met schoolreisje naar het Archeon, groep 7 naar het Aviodrome, groep 8 leert zeilen. Hierdoor besteden we aandacht aan een aantal andere kerndoelen die voor natuur en techniek geformuleerd zijn.
Ook in de bovenbouw wordt techniek aangeboden binnen het circuit. Door middel van leskisten gaan de kinderen zelfstandig aan de slag. In de 72 kisten, waar ze uit kunnen kiezen, zitten allerlei opdrachten, met vele technische handelingen.
Wetenschap en Techniek
Meer en meer willen wij aandacht besteden aan onderzoekend leren, ook binnen het vak Techniek. Dit doen wij door de kinderen met onderzoeksvragen aan het werk te zetten. Door te voorspellen, te onderzoeken, te analyseren, te concluderen en te presenteren bieden wij de kinderen boeiend onderwijs aan.