Op het rapport wordt weergegeven hoe de ontwikkeling van een kind op sociaal emotioneel en cognitief gebied verloopt. Bij de ontwikkeling van kinderen staat voor ons het welbevinden van de leerling centraal. Als een kind goed in zijn vel zit, kan het zich ook cognitief optimaal ontwikkelen. Het rapport is dan ook voor een belangrijk deel bedoeld om ouders te informeren en in gesprek te gaan over de sociaal emotionele groei en het welbevinden van hun kind. In de vorm van observaties in de dagelijkse praktijk van de groep en het invullen van het Kanjervolgsysteem KANVAS, is het mogelijk om een goed beeld te krijgen van de sociaal emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerling.
Ook rapporteren we ouders over de vorderingen en ontwikkeling van hun kind in relatie tot het leerstofaanbod. Deze rapportage bestaat uit twee delen. We gebruiken hiervoor methodegebonden toetsen en Citotoetsen. De resultaten van de methodegebonden toetsen worden op het rapport weergegeven met letters of cijfers. Deze toetsen geven weer in hoeverre het leerstofaanbod dat in een bepaalde periode is aangeboden wordt beheerst.
Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de niet-methodegebonden Cito-toetsen. Door afname van niet-methodegebonden toetsen checken we minimaal twee maal per jaar op onafhankelijke wijze het ontwikkelingsniveau van de leerling. Hierbij wordt een beroep gedaan op diverse vaardigheden die leerlingen in hun schoolloopbaan aangeboden hebben gekregen. De scores op de Cito-toetsen kunnen daardoor een ander beeld weergeven dan de scores op de methodegebonden toetsen. De scores op de Cito-toets worden uitgedrukt in Romeinse cijfers I t/m V en worden in de vorm van grafieken bij het rapport gevoegd. In de grafieken wordt de ontwikkelingslijn op verschillende meetmomenten zichtbaar.
Bij de indeling met de cijfers I t/m V wordt uitgegaan van 5 groepen van 20%.
I – 20% – ver boven het gemiddelde
II – 20% – boven het gemiddelde
III – 20% – de gemiddelde groep leerlingen
IV – 20% – onder het gemiddelde
V – 20% – ver onder het gemiddelde
Landelijk is een tendens merkbaar dat de beoordeling van leerlingen meer en meer gebaseerd is op de resultaten van de Cito-toetsen. Op De Opstap willen wij niet kritiekloos achter deze ontwikkeling aanlopen en geven nadrukkelijk aan dat de waardering van een kind niet uitsluitend gebaseerd kan en mag worden op een Cito-resultaat. Dat betekent dan ook dat het “kennen van een kind” en de waardering van het “hele kind” voor ons een belangrijk uitgangspunt is voor de beoordeling van zijn of haar kwaliteiten.
Elke leerling op De Opstap krijgt een rapportmap mee naar huis waarin een uitdraai van het rapport zit, eventueel aangevuld met andere documenten. De leerling bewaart deze map thuis tot het moment waarop de school aangeeft dat de mappen weer moeten worden ingeleverd om aangevuld te worden met het nieuwe rapport. Hiermee ontstaat een bundeling van rapporten die het karakter krijgt van een portfolio. Bij het verlaten van De Opstap neemt de leerling de map mee die daarmee een leuke herinnering kan zijn van de afgelopen jaren.
Groep 1-2
Uw kind krijgt als kleuter eenmaal per jaar een kleuterrapport mee naar huis in juni. In dat rapport geeft de leerkracht de ontwikkeling van uw kind aan gebaseerd op voortdurende observaties in speelwerkmomenten. We hanteren verschillende rapporten voor de kleuters uit groep 1 en 2.
Groep 3 t/m 8
In groep 3 t/m 8 krijgen kinderen tweemaal per jaar een rapport mee in februari en juni. Elk rapport biedt u tevens de mogelijkheid om met de leerkracht(en) van uw kind te spreken over de ontwikkeling van uw zoon of dochter. Uiteraard bent u ook op andere momenten welkom voor het maken van een afspraak met de leerkracht.
In twee periodes in het jaar worden gesprekken met u gepland. Tussen de zomer- en de herfstvakantie(tot twee weken na de herfstvakantie). Dit is het kennismakingsgesprek. Tussen de kerst- en de meivakantie vindt het rapportgesprek plaats. Daarnaast stemt u in overleg met de leerkracht eventuele extra gespreksmomenten af.
Om een gesprek tussen ouders en leerkrachten over het sociaal emotioneel functioneren en welbevinden van uw kind en de wederzijdse verwachtingen in een vroegtijdig stadium mogelijk te maken, vindt naast bovengenoemde mogelijkheden in de maand oktober een gesprek plaats. Dit gesprek is zoveel mogelijk een gesprek op maat, waarbij ouders en leerkrachten in onderling overleg de inhoud bepalen.
Overigens zijn binnen onze zorgstructuur alle oudercontacten erg belangrijk. De voortdurende communicatie met ouders maakt het voor ons mogelijk om bijzonderheden met betrekking tot de ontwikkeling of het aanbod van hun kind direct te bespreken en daar niet langer mee te wachten dan nodig is. U kunt dan ook altijd, los van de geplande momenten, contact opnemen met de leerkracht voor een afspraak om het welbevinden en/of de ontwikkeling van uw kind te bespreken.