Pedagogisch tact is: Het goede doen op het juiste moment, ook in de ogen van het kind.’
Wij zijn voortdurend bezig met de vraag hoe een pedagogisch verantwoorde, vertrouwenwekkende en stimulerende omgang van leerkrachten met hun leerlingen eruit ziet. Dat doen wij omdat wij ervan overtuigd zijn dat de relatie met de leerling aan de basis staat van de ontwikkeling van aanwezige talenten. Vanuit deze relatie geven wij de leerling tegelijk de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen ontwikkeling.
Pedagogiek is de vaardigheid om in alle twijfel en onzekerheid onderscheid te maken tussen wat goed is en wat verkeerd, passend en ongepast, in de omgang met kinderen. Het ontwikkelen van tact is het antwoord op de prikkel om in elke situatie met respect en aandacht te handelen. Tactvol handelen doe je onvoorzien, onmiddellijk, situationeel en improviserend: gevoelig, ontvankelijk, bedachtzaam. Het draait om helpen, bemoedigen, terechtwijzen, respecteren, aansporen, prikkelen.
Bron: Max van Manen, Pedagogische sensitiviteit in de omgang met kinderen