Op De Opstap volgen we kinderen tijdens hun gehele schoolloopbaan. Ook van kinderen die op een later moment instromen, ontvangen we van de school waar ze vandaan komen hun gegevens. Deze gegevens houden we bij in het leerlingvolgsysteem Parnassys. Deze gegevens zijn bijvoorbeeld:
- Methodetoetsen
- Methode onafhankelijke, landelijke toetsen
- Verslagen van de gesprekken die ouders en leerkrachten met elkaar voeren
- Eventuele onderzoeksverslagen
Wanneer een kind in groep 8 zit, wordt er in januari een advies gegeven voor het VO. Om tot dit advies te komen en de aanmelding op de school voor voortgezet onderwijs af te ronden, volgen we de volgende procedure:
- Aanmelden voor de gekozen doorstroomtoets vanaf 1 oktober tot 15 november. Dit wordt gedaan door de IB-er.
- Begin december worden de leerkrachten van groep 7, de leerkrachten van groep 8 en de directie uitgenodigd door de IB-er om onafhankelijk van elkaar hun advies door te geven aan de intern begeleider. De IB-er maakt hier een verzameldocument van waarin alle gegeven adviezen van de leerkrachten en directie gebundeld staan. Dit document staat tijdens de bijeenkomst van punt 2 centraal.
- In december komen de leerkrachten van groep 7, de intern begeleider, de directeur en de leerkrachten van groep 8 bij elkaar om samen een advies te formuleren.
Hierbij wordt gekeken naar de onafhankelijke adviezen van de verschillende leerkrachten. Wanneer dit van elkaar afwijkt, wordt besproken welke redenen hieraan ten grondslag liggen. De directeur en de IB-er zijn de onafhankelijke partijen tijdens deze bijeenkomst, zodat eventuele persoonlijke “kleuringen” van een advies worden voorkomen. - De leerkrachten schrijven voor elke leerling een onderwijskundig rapport (OKR) en sturen dat de ouders in januari toe of geven dat mee tijdens het adviesgesprek. Doel hiervan is samen te komen tot een compleet document dat op de nieuwe voortgezet onderwijs school gebruikt wordt om goed te kunnen starten. In samenspraak tussen leerkracht en ouders worden eventueel aanvullingen/aanpassingen gedaan aan het OKR. Wanneer ouders aanvullingen/zienswijzen willen toevoegen die niet overeenstemmen met de zienswijze van de leerkracht, is dat mogelijk. Uiteindelijk tekenen ouders voor gezien en zet de leerkracht dit OKR op definitief in Onderwijs Transparant.
- In januari worden de adviesgesprekken gepland met de ouders en kinderen. De data voor deze gesprekken zijn voor het schooljaar 2023-2024 op maandag 15-01-2024, dinsdag 16-01-2024 en woensdag 17-01-2024. In dit gesprek ontvangen kinderen het schooladvies. In incidentele situaties kan n.a.v. de doorstroomtoets een heroverweging plaatsvinden na overleg tussen ouders en school.
- In de periode van oktober-januari bezoeken we met de klassen de verschillende VO-scholen. We adviseren ouders om samen met hun kind(eren) naar de open dagen te gaan, ook al hebben we de school al bezocht met de klas. Zo kan er een gedegen keuze worden gemaakt. We kiezen ervoor dit met alle kinderen te doen bij alle scholen zodat kinderen van elkaar weten/kunnen zien waar ze voor kiezen. Op deze manier ervaren we dit verwijzingsproces met de hele groep.
- In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de resultaten van de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 24 maart zijn alle eventuele heroverwegingen besproken met ouders.
- Wanneer er door kinderen en ouders een keuze is gemaakt voor een specifieke school, geven de ouders dit door aan de leerkracht d.m.v. een toestemmingsformulier. Dit formulier zal tijdens het adviesgesprek worden verstrekt.
- De leerkracht meldt de leerling op het digitale platform (OT) aan en geeft de ouders een geprint aanmeldingsformulier. Ouders sturen dit ingevulde document met de benodigde bijlagen zelf naar de gekozen school. Pas wanneer de digitale aanmelding en de papieren beiden ingestuurd zijn, is de aanmelding definitief.
- Ouders houden zelf in de gaten of er een bevestiging van de aanmelding wordt ontvangen.
Aanvullend voor (mogelijke) LWOO leerlingen:
– Vanaf januari M7 houden we bij de overwegende IV/V scores een vinger aan de pols bij ouders tijdens de rapportgesprekken m.b.t. mogelijke LWOO. Een combinatie van een LeerRendement tussen 50 en 75% voor rekenen en BL (staat bij resultaten Parnassys) en de mate van begeleiding van de leerkracht speelt hierin een belangrijke rol.
– Na meetmoment E7 wordt bij deze ouders nogmaals gesproken over de mogelijkheid LWOO in samenspraak met leerkrachten groep 8 tijdens groepsbespreking overdracht groep 7/8. Op deze manier zijn de ouders al een beetje voorbereid op het traject dat we begin groep 8 gaan starten.
– Begin groep 8 nemen we bij de mogelijke LWOO-leerlingen een ADIT af om de gegevens voor eventuele aanmelding LWOO zo vroeg mogelijk compleet te hebben. De IB’er zorgt voor de aanmelding en begeleidt bij de afname van de ADIT.
– Als de rapportage van de ADIT binnen is, volgt een gesprek met ouders om samen af te stemmen of aanmelding LWOO in gang gezet gaat worden of niet meer nodig is. Aanmelding LWOO-leerlingen is voor de Kerstvakantie afgerond om voldoende tijd te hebben voor het inplannen van eventuele extra toetsen van de VO-school (OKR van deze leerlingen is dus ook voor de kerstvakantie gereed en goedgekeurd door ouders. De complete aanmeldingsprocedure zoals hierboven beschreven komt voor deze leerlingen dus gedeeltelijk te vervallen/speelt zich versneld af voor de Kerstvakantie).